W tym artykule przedstawiamy podsumowanie i wnioski z użytkowania samochodu elektrycznego. Przejechałem 100 000km samochodem elektrycznym Tesla, więc warto się podzielić informacjami jak użytkowanie EV wygląda w praktyce, jak wygląda ładowanie, zasięg, koszty utrzymania elektryka, plusy i minusy samochodu elektrycznego.

Data publikacji: 20.06.2017r.

W artykule:

  1. Jak wygląda aktualnie rynek samochodów elektrycznych w Polsce i Europie
  2. Infrastruktura ładowania EV w Europie i w Polsce
  3. Ładowanie w warunkach domowych – praktyka
  4. Technologia Autopilot
  5. Napraw, serwis i koszty utrzymania samochodu elektrycznego
  6. Plusy i minusy po przejechaniu 100 000 km EV

EV – skrót z ang. electric vehicle czyli samochód elektryczny.

Podstawowe dane: 

Tesla Model S 85 z baterią 85kWh, kolor czarny

Przejechany dystans: 100 000 km

Gdzie?: 80% Polska, 20% kraje europy zachodniej

Czas przejechania 100 000km: 1,5 roku

Dane techniczne auta:

Emisje CO2 samochodu w czasie jazdy – 0g/km

Rzeczywiste średnie zużycie energii ≈ 18 kWh / 100 km

Współczynnik oporu powietrza Cx = 0,24

Testy NCAP – 5* we wszystkich kategoriach

Zasięg (EPA)  435 km

Zasięg (NEDC) 528 km

Moc maksymalna ≈  311 kW (422KM)

Moment obrotowy – 660 Nm dostępny w całym zakresie

Przyspieszenie 0-100km/h – 4,4s

Gwarancja na baterię i napęd trakcyjny 8 lat bez limitu km

Dostęp do Superładowarek w całej Europie bezpłatnie dożywotnio

Dostęp do internetu w całej Europie – bezpłatnie

(kliknij na zdjęcie aby powiększyć)

 

fot. ekran dotykowy w Tesli z którego sterujemy wszystkim w pojeździe. W kabinie są tylko 2 przyciski: światła awaryjne i przycisk otwierania schowka.

Na początek trochę statystyk jak w ogóle wygląda rynek EV:

W pierwszych czterech miesiącach br. Renault Zoe utrzymał swoją dominację na rynku samochodów elektrycznych w Europie, wyprzedzając Nissana Leaf i BMW i3.

Jak wynika z analizy portalu Cleantechnica.com, w pierwszych czterech miesiącach br. najczęściej kupowanym w Europie samochodem elektrycznym był Renault Zoe ze sprzedażą na poziomie 10,67 tys. aut. Kolejne były Nissan Leaf (8 tys.), BMW i3 (7,03 tys.), Tesla Model S (4,27 tys.), Tesla Model X (3,38 tys.), a następnie Hyundai Ioniq Electric (1,6 tys.), Volkswagen e-Golf (1,55 tys.), oraz Kia Soul EV (1,54 tys.).

W I kwartale 2016 r., zanotowano aż 200-procentowy wzrost r/r. rejestracji aut w 100% elektrycznych w Polsce w porównaniu do I kwartału 2015.

Według europejskiego stowarzyszenia producentów pojazdów ACEA, liczba rejestracji samochodów elektrycznych (ECV, electrically chargeable vehicles) w Unii Europejskiej w I kwartale br. wyniosła w sumie 47,2 tys. wobec 36,3 tys. odnotowanych w I kwartale 2016 r., co oznacza wzrost r/r aż o 30 proc.

Czy wiesz, że liczbę samochodów elektrycznych na całym świecie na koniec 2016 r., Niemiecki instytut ZSW szacuje na 2,052 mln.

Jak rynek rozwija się u naszych zachodnich sąsiadów? W pierwszym kwartale 2017 r. w Niemczech zarejestrowano prawie 11 tys. samochodów elektrycznych, z tego połowę stanowiły hybrydy typu plug-in. To najlepszy kwartalny wynik w historii niemieckiej elektrycznej motoryzacji.

Jak wynika z danych udostępnionych przez niemiecki instytut ZSW, łączna liczba elektryków, którymi jeżdżą nasi zachodni sąsiedzi, wzrosła do 57,55 tys., z czego samochody wyłącznie elektryczne stanowiły 36,09 tys., a hybrydy z wtyczką 21,45 tys.

Więcej elektryków, w tym hybryd typu plug-in, na koniec ubiegłego roku zarejestrowano w Chinach (642,65 tys.), USA (569,35 tys.), Japonii (152,1 tys.), Norwegii (124,74 tys.), Holandii (113,64 tys.), Francji (110,82 tys.) oraz Wielkiej Brytanii (89,14 tys.).

 

Ładowanie samochodu elektrycznego i jego zasięg:

Średni zasięg na pełnym ładowaniu to ok. 400km, oczywiście jak się postaramy i będziemy podróżować z lekką nogą to można i przejechać 500km a rekordzista przejechał na jednym ładowaniu ponad 880km! Jak widzimy na powyższym zdjęciu nie mamy nad kierownicą tak jak w typowym aucie zegarów, tylko duży ekran na którym prezentowane są dane w zależności od sytuacji np. dotyczące zasięgu auta, nawigowanie, autopilot itp. 

Wpływ na zasięg mają takie czynniki jak styl jazdy, niska temperatura, różnica wysokości między punktami podróży, rodzaj i wielkość opon czy opady deszczu.
Nie należy przywiązywać nadmiernej wagi do wpływu na zasięg takich czynników jak używanie klimatyzacji, świateł, wycieraczek itp – są to czynniki które w niewielkim stopniu wpływają na zużycie energii.

Jak wygląda sytuacja z punktami ładowania samochodów elektrycznych w Polsce i Europie?

Stacje ładowania można podzielić na stacje ładowania prądem zmiennym AC oraz prądem stałym DC oraz ze względu na ich moc.

Szybkich stacji ładowania Tesli tzw. Supercharger’s  jest na świecie blisko 900 z 5655 punktami ładowania. Aktualnie w Polsce są dostępne 3 stacje Supercharger uruchomione przez Teslę a do końca 2017 mają pojawić się jeszcze 3 stacje, wtedy będzie można przejechać całą Polskę ładując się na tylko szybkich stacjach Tesli. Do tego powstają tzw. Tesla Destination Chargers – stacje ładowania AC do 22kW które zlokalizowane są głównie w hotelach, restauracjach itp.

Poniżej mapka, na czerwono istniejące Superchargery, na jasno-szaro, które w najbliższym czasie zostaną uruchomione a ciemno-szaro istniejące stacje Tesla Destination Chargers. Obrazuje ona również różnicę w ilości stacji ładowania Tesli w Europie Zachodniej i Polsce.

Do tego w Polsce mamy kilkadziesiąt innych wolniejszych stacji ładowania o mocach najczęściej od 10kW do 50kW ogólnie dostępne, którymi można naładować samochód w czasie np. wizyty w galerii handlowej, pobytu hotelu czy restauracji.

Trasy po całej Europie to ładowanie głównie na Superchargerach – ładowanie dla posiadaczy Modelu S oraz X jest bezpłatne a ładowanie samochodu na stacji o mocy 120kW do 80% pojemności trwa ok. 30min. Pozwala to na bezproblemowe poruszanie się po Europie w praktyce nie odczuwając różnicy między jazdą samochodem spalinowym i elektrycznym (chyba że ktoś preferuje jazdę 1000km bez odpoczynku).

Fot. W tym przypadku Model X, ładowanie na Superładowarce

Trasy po Polsce to ładowanie głównie na wolnych stacjach ładowania a tylko czasem na szybkich.

Trzeba dodać że samochód można naładować również ze zwykłego gniazda 3-fazowego lub nawet 230V, oczywiście trwa to wtedy odpowiednio dłużej ale zatrzymując się na nocleg w hotelu nie ma to większego znaczenia czy samochód będzie się ładował godzinę czy też 5 godzin.

Oczywiście patrząc na powyższa mapę ze stacjami ładowania w Europie zachodniej możemy pozazdrościć ich ilości, jednak obserwując w ostatnim czasie różne inicjatywy komercyjne oraz plany rządowe wspierające rozwój elektromobilności jestem przekonany że w krótkim czasie również w Polsce sytuacja ulegnie poprawie.

fot. Stacja ładowania Tesla Supercharger Kostomłoty koło Wrocławia

fot. Publicznie dostępna stacja ładowania w Rzeszowie, energia pochodzi również z fotowoltaiki

 

fot. Stacją ładowania Tesla Supercharger Dolina Aosty

fot. Stacja ładowania Tesla Supercharger Dolina Aosty

 

fot. Aplikacja na smartfona do kontroli i zarządzania Teslą.

 

Ładowanie samochodu w domu:

Ładowanie samochodu w domu odbywa się najczęściej nocą w niskiej taryfie. W tym przypadku Tauron i taryfa G13. Koszt kWh w niskiej taryfie brutto z opłatami przesyłowymi to 27gr czyli przejechanie 100 km to koszt ok. 5 zł, jeszcze lepiej jeśli posiadamy instalację fotowoltaiczną ponieważ w takim przypadku jeśli ładujemy samochód w ciągu dnia to możemy ładować się “za darmo” bezpośrednio z naszej instalacji lub korzystając z obowiązującej w Polsce zasady bilansowania energii możemy wykorzystać do 80% energii wprowadzonej do sieci naszego operatora  w inne dni a nawet wykorzystać energię którą wyprodukowaliśmy i oddaliśmy do sieci latem.

Do ładowania samochodu wykorzystuję ładowarkę o mocy 22kW SOLSUM Wallbox, z zalet można wymienić duży dotykowy i czytelny wyświetlacz, możliwość zarządzania z poziomu smartfona, możliwość ustawiania przedziału czasowego w którym ładowarka ma się włączyć i wyłączyć, łatwy sposób autoryzacji, dostępne również przez internet statystyki wykorzystanej energii,  kompaktowa budowa i unikalny design.
Podstawowe dane tej domowej stacji ładowania 22kW:

fot. Stacja ładowania AC 22kW SOLSUM Wallbox

Ładowarka dostępna jest w 2 wersjach:

Wtyczka Typ 1 dla samochodów elektrycznych i hybryd plug-in: Citroën, Chevrolet, Ford, Kia, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot and Toyota.

lub Wtyczka: Typ 2 dla samochodów elektrycznych i hybryd plug-in: Audi, BMW, BYD, Mercedes-Benz, Renault, Smart, Tesla, Volkswagen and Volvo.

fot. Carport wraz ze stacją ładowania wykorzystującą energię z instalacji fotowoltaicznej, turbiny wiatrowej oraz systemu magazynowania. Realizacja carportu, fotowoltaiki i stacji ładowania: SOLSUM

Fot. Ładowarka domowa naścienna 22kW SOLSUM

Podstawowe parametry stacji ładowania, którą ładowana jest Tesla w domu:

Moc maksymalna: 22 kW 3f / 7,4 kW 1f

Maksymalny prąd (na fazę): 32 A

Interfejs użytkownika: Ekran dotykowy 7.0 cali

Połączenia: Wifi + Ethernet

Protokół ładowania: IEC 61851-1

Stopień ochrony: IP54 / IK08

Wymiary (bez złącza): 220x150x135mm

Waga: 3,5-4,5 kg

Długość kabla: 5 m 

Aktualizacja oprogramowania przez internet

Fot. Przedni bagażnik.

Fot. Układ silników Tesli w wersji z napędem na 4 koła

For. Podłoga tesli kryjąca baterie oraz zawieszenie

fot. Carport wraz ze stacją ładowania wykorzystującą energię bezpośrednio z instalacji fotowoltaicznej oraz systemu magazynowania energii. Realizacja: SOLSUM

Technologia Autopilot

To zespół takich urządzeń jak: radar, kamery, czujniki, GPS nadzorowane przez komputer który na żywo śledzi analizuje i reaguje na czynniki zewnętrzne mogące mieć wpływ na sytuację na drodze oraz nasz tor jazdy. Dzięki temu do dyspozycji mamy funkcję semi-autonomicznej jazdy – przyspieszanie, zwalnianie, zmiana pasa ruchu, samodzielne pokonywanie zakrętów, samodzielna jazda za innym pojazdem a także:

  • system ostrzegania przed kolizją
  • system automatycznego hamowania w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją AEB
  • asystent zmiany pasa ruchu
  • asystent martwego punktu
  • samodzielne parkowania
  • samodzielne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z garażu a także ciasnych miejsc parkingowych itp.

fot. Technologia autopilot. 

 

Naprawy, serwis, koszty utrzymania samochodu elektrycznego

Ze względu na zastosowanie silników elektrycznych które według producenta projektowane są na 1,5 mln km, brak skrzyni biegów, pasków, rozrządów, olejów, itp serwisowanie samochodu co np. 30 tys km do jakiego się przyzwyczailiśmy nie jest konieczne. Również hamulce przy standardowej jeździe gdzie energia kinetyczna z hamowania zamieniana jest na energię elektryczna i trafia do baterii, wystarczą nam na ok. 200-300 tys km. Standardowo  pozostaje więc wymiana filtrów kabinowych co możemy zrobić nawet samodzielnie bez wizyty w serwisie a ich koszt to kilkadziesiąt złotych.

Wcześniej jeździłem Audi A8 w podobnej cenie i standardzie wykończenia, więc mogę porównać koszty eksploatacji:

Realne koszty utrzymania spalinowy vs elektryczny po 100 000 km:

Spalinowy np. Audi A8 D4 w podobnej cenie i standardzie, 385KM, diesel 100% elektryczny Tesla model S, 422KM
Paliwo/prąd 32250zł 1200zł
Pełne przeglądy serwisowe ASO, wymiana olejów, płynów, filtrów, świec itp. 12570zł 58zł (2x filtr kabinowy)
Klocki + tarcze tył, przód  3690zł 0zł
Koszt przejechania 1 km 48,5 gr 1,2 gr
Koszty eksploatacji w ciągu 1,5 roku i przejechaniu 100 000km 48510zł 1258zł

Objaśnienie do tabelki:

Koszt prądu to 1200zł: zużycie w domu 3MWh, część w taryfie nocnej, część w dziennej, po za tym ładowanie na bezpłatnych stacjach w Polsce i Europie.
W kalkulacji pomijamy pozostałe koszty, które są do poniesienia w obu przypadkach czyli np. opony, płyn do spryskiwaczy, wycieraczki, ubezpieczenie, itp.

 

 Doświadczenia po przejechaniu 100 000 km EV

Wbrew potocznym opiniom jazda samochodem elektrycznym nie wymaga od nas wyrzeczeń i poświęceń. Bardzo szybko docenimy takie zalety jak ciszę, dynamikę oraz duży komfort płynący z jazdy takim samochodem.

Samochód elektryczny taki jak Tesla łączy w sobie wiele cech i funkcjonalności które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się sprzeczne:

  • czyste powietrze, brak spalin – ekologia
  • sportowe parametry samochodu
  • bardzo tania eksploatacja
  • płynna i cicha jazda
  • samochód który z biegiem czasu jest coraz “lepszy” poprzez darmową aktualizację oprogramowania
  • szybkie darmowe ładowanie w całej Europie
  • wiele ułatwień i bonusów dla samochodów elektrycznych w wielu krajach Europy jak darmowe parkingi, jazda bus-pasami, darmowe promy, autostrady
  • większa wygoda użytkowania
  • dostęp do wielu funkcji samochodu zdalnie poprzez aplikację na smartfona

Z łatwością “przyzwyczaiłem” się do takich funkcji jak zdalne włączanie ogrzewania lub klimatyzacji, nie ma też konieczności wyglądać na to czy samochód jest już naładowany ponieważ sam o tym poinformuje.

Muzyka też jakoś lepiej “smakuje” i nie trzeba zagłuszać nią wyjącego silnika spalinowego.

Funkcja Autopilota czy choćby dynamicznego tempomatu daje spokój jazdy, mniej stresu i nerwów w korkach, we mgle, ulewnym deszczu czy śnieżycy ponieważ radar potrafi “widzieć” to czego ludzkie oko niestety nie potrafi.

Pewnie te i jeszcze wiele innych cech sprawiają że jazda tym samochodem staje się mniej męcząca i stresogenna  a po przebyciu nawet 800km po Polsce mogę następnego dnia normalnie funkcjonować.

 

Plusy:

+koszt zakupu i użytkowania

+bezawaryjność

+ bezpłatne punkty ładowania

+ wysoka jakość materiałów wykończeniowych

+ brak konieczności przeglądów i wymiany części eksploatacyjnych

+ autopilot, summon, zdalny dostęp itp.

+ wsparcie online i serwis

 

Minusy:

– mała liczba stacji w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej

słaba infrastruktura stacji ładowania firm zewnętrznych

 

Co można poprawić?

  • więcej stacji ładowania
  • serwis w Polsce
  • wsparcie ze strony Państwa (podatki, parkingi, bus-pasy).

Dla wszystkich osób chcących poznać bliżej samochody elektryczne takie jak Tesla Model S, Model X, Nissan Leaf czy też odbyć szkolenie z zakresu doboru i montażu stacji ładowania samochodów elektrycznych AC i DC, integracji stacji ładowania z instalacją fotowoltaiczną oraz systemem magazynowania zapraszamy na najbliższy 3 dniowy kursy w Akademii SOLSUM.

W ofercie SOLSUM znajduje się pełna gama stacji ładowania od domowych stacji ładowania o mocy 11kWp do szybkich stacji o mocy 150kW. Za pośrednictwem SOLSUM można też dokonać zakupu różnego typu samochodów elektrycznych.

Chcesz zamówieć nową Tesla Model S lub X z rabatem 1000€ kliknij na ten link – http://ts.la/pawel4075

Zapraszamy do komentowania i zadawania pytań pod artykułem.

Powiązane artykuły
4

  • Dan K napisał(a):

    cześć Interesuje mnie jaki masz realny zasięg po tych 100000km w modelu jak rozumiem s85 oraz czy warto doplacic do wersji dual drive. Pozdrawiam Daniel

    • Paweł napisał(a):

      Cześć, zasięg jest teraz o 5% mniejszy od nominalnego, warto dopłacić do wersji dualdrive (większy zasięg i bezpieczeństwo, zwłaszcza w górach).

  • Kalkulator napisał(a):

    Cóż od strony kosztowej wynik “testu” wydaje się mocno naciągany i niewiele mający z realnością… Koszt energii elektrycznej, za który Autor zapłacił 1200 zł pokrywa jedynie 16.500 km z całych 100.000 km (3 MWh:18 kWh/100km), co przy niezwykle “gęstej” siatce ładowarek w Polsce daje do myślenia…
    Podobnie koszty eksploatacji: wg Autora Audi A8 trzeba jeździć do serwisu na przeglądy i zostawić tam 12000 zł, a Teslą już nie, albo są one za darmo
    https://www.tesla.com/Support/maintenance-plans-ms-mx

    • Paweł napisał(a):

      Dziękujemy za uwagi. Koszty są takie jak poniesione w rzeczywistości. Pisaliśmy w artykule, że część przebiegu była też po Europie i ładowanie w domu było w niskiej taryfie i też z wykorzystaniem fotowoltaiki. Jeśli chodzi o koszty przeglądów to koszt serwisowania A8 nie jest z internetu tylko to było wcześniejsze auto przed Teslą, więc jest tak jak w artykule.

      Pozdrawiamy

  • Więcej komentarzy
Zapisz się!
  • zapisanych: 1677

Newsletter

Solsum

Dołączając do grona subskrybentów naszego bloga zyskujesz:

  • Wartościowe treści
  • Zniżki na nasze produkty
  • Nowości z tematyki OZE
Używam coookies. 🡫